Geographic Information System & Remote Sensing
Geographic Information System & Remote Sensing

Geographic Information System & Remote Sensing

"By:"Mostafa Sadeghnejad

۱۰ ارتقاء مهم نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

به عنوان مبنایی برای سیستم های GIS در سازمان ها و برروی وب، ArcGIS for Desktop همچنان به ایفای نقش کلیدی خود در سیستم های GIS ادامه می دهد. به وسیله ArcGIS for Desktop، متخصصین GIS می توانند به ساخت نقشه های جغرافیایی با کیفیت بالا، مدیریت داده ها، و انجام تجزیه و تحلیل های مربوطه اقدام کنند. در ادامه، ۱۰ ارتقاء مهم نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1 را با هم می بینیم.

شماره ۱۰: تعیین سیستم تصویر در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

با استفاده از قابلیت جستجو، می توانیدبه سرعت هر یک از ۴۶۳۴ سیستم تصویر موجود در نرم افزار ArcGIS for Desktop را بیابید. پیشرفت های صورت گرفته در جستجو شامل جستجو برای یک مرجع فضایی (spatial reference) با استفاده از نام،ID ، و محدوده فضایی (spatial extent) است. به عنوان مثال، برای پیدا کردن یک سیستم مختصات برای ساکرامنتو، کالیفرنیا، تایپ عبارت”NAD 1983 California” سیستم تصویرهای مطابق با این معیارها را به شما بر می گرداند.

شماره ۹: ردیابی ویرایش عوارض در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

در یک محیط ویرایش geodatabase که چندین کاربر عمل ویرایش را انجام می دهند، مهم است که بدانید که چه کسی یک عارضه را ایجاد کرده و یا تغییر داده است و با این که یک عارضه چه زمانی تغییر یافته است. این به ویژه زمانی صادق است که کاربران از طریق سرویس عارضه (feature service) اقدام به ویرایش اطلاعات می کنند. ردیابی ویرایش را می توان از طریق منوی زمینه یک جدول و یا یک کلاس عارضه (feature class) یا با استفاده از ابزار ژئوپروسسینگ Editor Tracking فعال کرد. اطلاعات ویرایش توسط نرم افزار نگهداری می شود. پس از انتشار عوارض، دسترسی به عوارض را می توان از طریق سرویس عارضه (feature service) با امکان کنترل دسترسی مبتنی بر مالکیت در سرویس عارضه محدود ساخت.

شماره ۸: برچسب گذاری مکانی عکس ها در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

در نرم افزار ArcGIS 10.1، موقعیت عکس ها که با استفاده از قابلیت GPS در دوربین های دیجیتال، دستگاه های تلفن همراه، و یا گوشی های هوشمند ثبت شده است را می توان به عنوان عوارض نقطه ای به ArcGIS وارد کرده و سپس آن ها را با استفاده از ابزارهای موجود مدیریت کرده، تغییر داده، و یا تجزیه و تحلیل کرد.. ابزار Geotagged Photos to Point نمایش عکس های دارای برچسب مکانی را بر روی نقشه ممکن می سازد. این ابزار مختصات X، Y، و Z را از عکس های JPEG و TIFF که دارای Exif (exchangeable image file format) معتبر در ابرداده (metadata) باشند را می خواند و مختصات و اطلاعات توصیفی را در یک کلاس عارضه نقطه ای می نویسد.

شماره ۷: بارگذاری اطلاعات GPS در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

در ورژن ۱۰٫۱، ابزار GPX To Features دریافت داده های GPS و بارگذاری آن را به طور مستقیم در نرم افزار ArcGIS آسان تر ساخته است. این مطلب از طریق تبدیل اطلاعات نقطه ای موجود در داخل فایل GPX به عوارضی جهت نمایش بر روی نقشه انجام می شود. GPX استانداردی غیررسمی برای ذخیره نقاط و مسیرهای GPS است.

شماره ۶: تبدیل فایل های KML در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

نرم افزارArcGIS 10.1 for Desktop ابزارهایی را برای تبدیل فرمت KML (Keyhole Markup Language) به فرمت داده های ArcGIS و سپس مشاهده، ویرایش، و تجزیه و تحلیل آن ها ارائه کرده است. در ورژن ۱۰٫۱، ابزار KML To Layers از وجود سمبل ها، برچسب ها، و پنجره های popup در فایل KML نیز پشتیبانی می کند.

شماره ۵: ساخت نقشه های چند مقیاسه (Multiscale) در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1ابزارهای geoprocessing اضافه شده و قابلیت های افزوده شده برای کار با مجموعه داده های بزرگ، کمک زیادی به ایجاد نقشه های بزرگ در مقیاس های مختلف کرده است. دو ابزار تعمیم (generalization) جدید در جعبه ابزار کارتوگرافی، به Collapse Road Detail and Delineate Built-up Area، سطح مناسبی از جزئیات برای جاده ها و ساختمان ها را در هنگام تغییر در مقیاس نقشه فراهم آورده است.

شماره ۴: مدیریت ساده تر Geodatabase در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

در رابط کاربری جدید ارائه شده برای مدیریتgeodatabase ، اتصالات و قفل ها نیز نشان داده می شوند. پنجره ساده شده Database Connections نیاز به ورود اطلاعات کمتری برای ایجاد یک ارتباط دارد و از اتصال به هر گونه پایگاه داده ای پشتیبانی پشتیبانی می کند. ابزارCreate Database Connection در مجموعه ابزار Workspaces از جعبه ابزار Database Administration نیز همان ورودی هایی را می گیرد که پنجره Database Connections دریافت می کند و علاوه بر آن اجازه می دهد تا در زمان اتصال به geodatabaseنسخه مورد استفاده نیز تعیین شود.

شماره ۳: بهبود برچسب گذاریدر نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

قابلیت های برچسب زدن پیشرفته Maplex در حال حاضر در تمام سطوح مجوز نرم افزار ArcGIS for Desktop گنجانده شده است. Maplex از شماره گذاری براساس کلید، که لیست شماره داری از برچسب ها در مناطق پرازدحام نقشه ایجاد می کند، پشتیبانی می کند. عوارض نزدیک به اتصالات(junctions) عوارض و مرزهای دیتافریم نیز می توانند برچسب گذاری شوند. در این ورژن می توان از پایتون هم برای مشخص کردن عبارات برچسب ها استفاده کرد.

شماره ۲: استفاده از لژاند پویا در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

در نرم افزار ArcGIS 10.1 for Desktop لژاند نیز پویا شده است. فقط آیتم های موجود در محدوده نقشه فعلی و زومی که در آن قرار داریم در لژاند نشان داده می شوند. این مطلب در هنگام کار با مجموعه داده های بزرگ که حاوی کلاس های زیادی هستند بسیار مفید واقع می شود. استراتژی های جدید در لژاند عبارتند از: عدم شکست کلمه (word wrap)، column wrapping و تعیین پویای اندازه متن. تعداد عوارض برای آیتم های لژاند نیز می تواند نمایش داده شود.

شماره ۱: به اشتراک گذاری ساده به وسیله منوی Share As در نرم افزار ArcGIS for Desktop 10.1

تولید نقشه ها، داده ها و ابزارهای تحت وب از طریق منویShare As به یک فرآیند سرراست و بی دردسر تبدیل شده است. در نرم افزار ArcGIS 10.1 for Desktop، File > Share As > Service را انتخاب کنید تا پنجره ای که نقشه را از محیط دسکتاپ گرفته و در محیط ArcGIS for Server منتشر می سازد نمایان شود. همین جریان کار برای به اشتراک گذاری نقشه ها، لایه ها، یا مدل های geoprocessing نیز وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد